USYNLIG BAGASJE

De fleste av oss bærer på ting som har skjedd tidligere i livet,
andre bærer på ting som skjer nå.
Det syns ikke godt utenpå,
men alle har en eller annen form for bagasje.

Bagasje finnes i ulike former og størrelser

Noen bærer bagasjen sin med letthet, 
fordi de er flinke til å pakke ut underveis
- andre bærer bagasjen tyngre
fordi de ikke er så flink til å legge vekk unødvendig innhold.

Noen mennesker bærer på andre ting som ikke synes så godt på utsiden.
Det finnes utalling usynlige sykdommer
som gjør det vanskelig å leve etter samfunnets regler og normer.

Man har så lyst å få alt til å være perfekt, 
om ikke minst smertefritt for seg selv og alle rundt oss.
Drømmen er
å fungere maksimalt på jobben, 
ha hodet over vannet i hjemmet,
og kunne være litt sosial med venner.

Mange mennesker som ser velykkede ut,
som ser ut til å takle livet og hverdagen like godt som alle andre
sliter ekstra inni seg.
Det kan være kreft som spiser deg opp innvendig, 
det kan være ME/CFS som gjør at du må isolere deg, 
det kan være depresjon som hindrer deg fra å blomstre,
det kan være spiseproblemer som nekter deg å fungere.
Denne bagasjen er ofte tung å bære, 
og sliter deg ut i en helt enkel og normal hverdag.


For oss som bærer en slik koffert 
prøver å holde hodet så høyt som mulig.
Vi prøver å kontrollere alt i livet, 
for å kunne planlegge og fordele energien
der energien trengs mest.

Etter utallige iherdige forsøk på å holde seg flytende
duppes man noen ganger under.
Livets mange små bekker
 har tilsammen dannet en stor å
og ført deg midt utpå i et tjern.
Nederlagets tjern er dyp og mørk.
Å innse og føle at man ikke klarer å fungere "normalt" 
i en "normal" hverdag er tungt.



For alle er det viktig å huske at man har bare en kropp, 
og man lever kun en gang. 
Vi skal leve etter beste evne, 
og det betyr jo at man skal leve sånn at man stortsett klarer å holde hodet over vannet  



bilder er lånt fra: 








Kommentarer

  1. Nydelig skrevet! Vi har alle vår bagasje, men noen har tyngre bør enn andre. Det er viktig å spørre andre om å bære en koffert eller to i perioder, da det kan være for tungt alene.... Fin blogg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Kristina. Noen ting må bare ut, og her må jeg filtrere tankene noen ganger før jeg trykker publiser.

      Av og til føler jeg at det du skriver er til meg, så jeg liker veldig godt å lese bloggen din :-) Tusen takk for den og alle gode tips og vink.

      Jenny

      Slett
  2. Det er så fint å høre at bloggen min treffer deg! Den er til deg! Til alle som forsøker! Til alle flinke med høye krav. Til alle vakre som har følt seg som den stygge andungen! Til alle som har vært ute en vinternatt i storm, og tatt på trugene for så å se lysningen tre frem - selv om det så svart ut dagen før! Vi er ofte i samme båt, mange av oss :-)

    I dag skrev jeg om bekymringer. Vår verste fiende?

    http://www.psykologblogg.no/bekymringer/

    :-) Kristina

    SvarSlett
  3. Dette synes jeg var veldig fint skrevet!

    SvarSlett
  4. Dette traff gitt!! Du får sagt det jeg ikke klarer å sette ord på selv!! Tusen takk :)

    Torb.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for at du tok turen innom her, og at du la igjen et spor til meg ❤
      Håper du finner andre ting av det jeg har skrevet som treffer deg og kan hjelpe litt.

      Mvh Jenny

      Slett

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du tar deg tid til å lese.
Om du vil, må du gjerne skrive en kommentar til meg.
Jeg setter utrolig stor pris på innspill og tanker du har.
Du kan gjerne dele videre om du mener andre bør lese det jeg har skrevet

Populære innlegg