Hverdagstrivialitet


Rett utenfor kjøkkenvinduet mitt har jeg hengt opp meiseboller.
Meiseboller er sånne klumper i nett som fuglene elsker. 


Nå det er fugler der kvitrere de så godt, 
på solskinnsdager forsvinner jeg 
og tankene mine til sydligere strøk
og pulsen senkes mange slag i minuttet.

Under sofaen har jeg to katter, 
der har de ligget i over åtte år.
Det er to veldig redde katter,
de ble mishandlet da de var bittesmå, 
og er derfor veldig vare på lyder og nye mennesker.
Jeg elsker disse kattene.

Den ene er gul, beig, orange og hvit-
han heter Emil.
Emil er en ordentlig kosekatt, 
så snart sønnen min, på 16mnd, har lagt seg
kommer Emil fram og skal ha kos. 
Han legger seg helt inntil meg, 
ligger og stamper med poeten i lufta,
 på sofan eller på meg. 
Inni mellom når han skifter posisjon, 
stikker han snuten opp mot ansiktet mitt, 
og vil ha et kyss.
(vi kysser bare i lufta, kattesnørr er litt ekkelt)
Så legger han seg til rette igjen, 
maler videre og sikler gjerne noen dråper. 



Den andre katten under sofaen heter Ronja, 
hun ser stor og lubben ut.
Hun har masse lang svart pels,
med noe hvitt i ansiktet, under magen og på potene. 
Hun er en liten diva. 
Når ikke Emil ligger og får kos, 
er det hennes tur. 
Hun hopper opp på fanget, 
og maser om kos. 
Slutter hendene å røre seg i noen sekunder, 
snur hun seg, ser snurt på meg
og snakker.
Hun mjauer ikke, 
mer en smatte lyd
som tydelig signaliserer at jeg har glemt noe. 


Ronja er elsker meisebollene, 
 ikke på samme måte som fuglene. 
For Ronja kan sitte en lang stund å bare se på fuglene spise, 
og snakke til dem. 
Nå på sommeren kan hun ligge ute på verandaen, 
kose seg i solen, 
og snakke til fuglene som kommer innom. 


Det kan til og med virke som at fuglene ikke bryr seg, 
de har skjønt at dette er en katt som ikke gidder jakte, 
hun er bare ute etter det sosiale. 

Meiseboller har forskjellige funksjoner, 
katteunderholdning, 
barneunderholdning, 
matestasjon for fugler 
og ikke minst avspenning for meg. 
Så det anbefales på det sterkeste å henge opp en klase utenfor viduet ditt, 
mye kos for lite penger. 




Kommentarer

Populære innlegg