Overskudd


Torsdagen før  oppstarten av nytt skole år,
(det vil si nesten tre måneder siden)
hadde vi besøk av en fysioterapaut fra Bedrifthelsetjenesten
innom og holdt en underholdende foredrag om OVERSKUDD.

Og de av dere som har kjent meg en stund vet jo at jeg nesten over natten 
mistet min overskudd en gang i 2005.
Da kunne jeg sove stående, nesten. 
Jeg klarte ikke gjøre noe som helst etter jobben, 
men karret meg igjennom livet.
Siden den gang har jeg kjempet en kamp mot min egen kropp, 
innom "mulig" ME-diagnose (mild variant), 
men siden legen min var ganske sikker ble ikke absolutt alle testene tatt.
Men jeg har i alle år hatt diagnosen tretthets syndrom,
og nå og da scoret lavt på tester for bla B12. 


Fysioterapauten gav oss en oppskrift
på hvordan man skulle få litt mer overskudd i hverdagen. 

KOSTHOLD

TRENING

SØVN

POSITIVE OPPLEVELSER 

POSITIV FOKUS

Kost
I 2006 la jeg om kostholdet mitt dramatisk.
Jeg spiser nesten ikke noe som ikke laget fra scratch, 
passer på å spise jevnt og trutt i gjennom dagen,
spiser mer grønnsaker enn en normal nordmann (tror jeg)
Det vi lærte var at det er viktig å tenke litt på hva man spiser

- og få i deg noe til frokost.
I det minste et glass juice. 
Kroppen trenger litt for å få opp blodsukkeret, 
og helst litt mer om du ønsker øke overskuddet ditt.

enkel, god og sunn frokost

TRENING

Året etter la jeg håndballskoene midlertidig på hylla, 
da jeg sov i en uke etter en håndballtrening. 
Og har mer eller mindre vært vettskremt for å trene i etterkant.
Har klart en og annen håndballtrening i feriene, men ikke i hverdagen.
Da har jeg ingenting å gå på.

dette er verdens beste gjeng, selv om jeg ikke er med og spiller
får jeg lov å være med på sosiale ting

Jeg har funnet ut at yoga gjør godt. 
Men på det treningssenteret jeg "vanker" er det kun en kveldstime
og den er plassert ekstremt kronglete for meg om dagen.
Misser jeg den ene har jeg gått glipp av "trening" den uken. 
Siden jeg er "turnuskone" og småbarnsmor er det ikke alltid kabalen går så lett opp.
Og så er det ikke nok, 
kan ikke si at jeg blir kjempesvett etter hver yogatime.
Andpusten blir jeg på en helt annen måte 
enn når jeg løper på håndballbanen,
og hjertepumpa må ikke alltid settet igang og jobbe ekstra hardt.

Jeg har som mål å røre litt mer på meg. 
Og det var noe i det fysioterapauten sa,
at om du klarer 60 minutter i uka med litt svette og andpustenhet
så starter hjertepumpa å slå litt fortere og mye annet skjer inni kroppen din.
Blant annet så blir fordøyelsen bedre,
siden du beveger tarmene mer noe som påvirker tarmmuskulaturen,
væsken i lymfeårene setter igang bevegelse,
og immunforsvarscellene med de røde blodcellene som er der 
kan bekjempe bakterier.
Den dag i dag får jeg ikke til dette,
men mitt mål er å få et liv hvor det er plass og energi til bevegelse.
Enten om det er håndball eller yoga


SØVN

Det er viktig for alle voksne å få nok søvn. 
Og man trenger faktisk 8 timer søvn hver natt.
Du kan betale litt søvngjeld underveis, om du skylder litt,
men for at kroppen skal lege alle slitasjene du har påført i løpet av dagen
MÅ du sove minst 8 timer.
Kroppen sender ut et "reprasjonshormon" ut mens vi sover,
og sover du 8 timer rekker kroppen å gjøre det  4 ganger 
(som vi fleste trenger).
Dette retter så godt det kan ut de slitasjene du har påført deg selv
 igjennom dagen som har vært eller andre skader du har.
Sover du kun 6 timer om natten
rekker kroppen kun 2 runder med dette hormonet,
noe som er på langt nær optimal mengde for hverdagsreprasjonen.


Jeg søkte litt på temaet og fant dette på Dr Fedon Lindbergs nettsider:

" Når cortisolet går ned øker bl.a. veksthormonet, et meget viktig hormon for å ha normal cellevekst og reparasjon og for å opprettholde muskelmassen og redusere fettet i kroppen. Blodsukkeret vårt er normalt meget stabilt i løpet av natten og insulinnivået er lavt. For lite eller dårlig søvn har vist seg bl.a. å føre til dårligere insulinvirkning og dermed bidra til utvikling av insulinresistens, diabetes og høyt blodtrykk, uheldige forandringer i stoffskiftehormoner (tyroksin), lavere veksthormon og lavere testosteron hos menn med mer. Alle disse hormonforandringer kjennetegner faktisk også selve aldringsprosessen." 



Jeg søkte litt videre for å finne mer fakta og det gjorde jeg:
(jeg elsker fakta og "vanskelige" medisinke uttrykk)

" Melatonin er et søvnhormon som skilles ut av en liten kjertel som ligger godt beskyttet inne i hjernen; pinealkjertelen eller konglekjertelen. Kjertelen inneholder lysømfintlige celler som reagerer på lys og mørke, og det er en nær sammenheng mellom øynene og pinealkjertelen. Aktiviteten i pinealkjertelen styrer både nervesystemet, immunsystemet, hormonsystemet og forplantningen. Om kvelden, når det mørkner ute, begynner pinealkjertelen å produsere melatonin. Blodets innhold av melatonin om natten er 10 ganger høyere enn om dagen, og det er dette som får oss til å sove godt. Når vi våkner om morgenen og får dagslys gjennom øynene stopper produksjonen av melatonin. Om vinteren når det er mørkt allerede tidlig på ettermiddagen produserer kroppen melatonin 2 timer lenger enn i den lyse årstiden. "




POSITIVE OPPLEVELSER

Jeg liker som de fleste andre positive opplevelser,
og de finnes i mange forskjellige former.
Som tidligere nevnt har jeg en gjeng med gale damer som spiller håndball,
jeg klarer ikke henge med like godt på banen.
Men jeg elsker å være sammen med dem når jeg kan.

Ellers har jeg også mange koselig venner som jeg setter stor pris på.
Siden om vi alle lever hektiske liv,
så blir det ekstra morsomt når vi først får til en samling.
Men det blir dessverre litt for sjelden,
skulle ønske at timeplanen og energien bød på flere anledninger.
For fysioterapauten har så rett,
positive opplevelser gir overskudd i lengden !


POSITIV FOKUS

Ja, noen ganger gjelder det å ikke se helt svart på ting.
Jeg må innrømme at på mine verste dager er ikke alt så innmari lyst og fint.
Hender jeg får en mørk sky over meg og noen stygge gloser dundrer løs i hjernebarken.
De dagene jeg er dårlig har jeg jo beskrevet før,
kroppen er vond og tung,
tunga sitter skeivt, så ord kommer feil ut,
(både muntlig og skriftlig)
hodet gjør vondt og synet blir dårlig.

Så ja, jeg kan se at det å ha posistiv fokus teller.
Men når du ikke føler at du passer inn
i den formen samfunnet har skapt for en kvinne i min alder,
så er det veldig tungt å innrømme at livet må kanskje leves i litt lavere gir enn alle andre.

Jeg ser det at jeg har ikke negativ fokus hele tiden,
men når de dårlige dagene kommer litt for ofte
og ingen finner ut hva som kan hjelpe eller hvordan jeg skal fungere
blir også humøret labert.


Så her har du oppskriften på hvordan ditt liv kan bli bedre.
Og så skal du få en siste hilsen fra meg idag:

DU ER DIN KROPP!
Ta vare på den!





Kommentarer

  1. Så fint du skriver Jenny. Jeg kjenner meg igjen i ALT du sier. Og spesielt det med at det er vanskelig å erkjenne og innse at man ikke fikser det "alle andre" gjør. Lytt til kroppen og ta vare på den som du sier. Man skal ha kroppen og helsa resten av livet :) ønsker deg en GOD uke! Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Hanne Beate.

      Livet går veldig opp og ned, og jeg merker jeg blir rastløs av energisparinga mi ;-( men når jeg finner på noe "sprell" merker jeg det i minst en uke etterpå :-(

      STOR KLEM TIL DEG OG!
      Håper du har det bra!

      Slett

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du tar deg tid til å lese.
Om du vil, må du gjerne skrive en kommentar til meg.
Jeg setter utrolig stor pris på innspill og tanker du har.
Du kan gjerne dele videre om du mener andre bør lese det jeg har skrevet

Populære innlegg