Berits sjokoladekake

Dette er hele familiens favoritt sjokoladekake, det er ikke en fancy.
Den er ganske enkle å lage, glasuren er ekstremt god og kaken er drømaktig god.
jeg ser at det kan se ut som ost på toppen,
men jeg har revet litt hvit sjokolade

125g smør
250g sukker 
Dette røres hvitt og luftig i kjøkkenmaskin.

3 egg
3sp kakao
1sp vaniljesukker
225g hvetemel
2ts bakepulver
1 1/2dl melk

Jeg pleier å ha i ett og ett egg i smørblandingen, la den kjøre til den er god og luftig. Deretter har jeg i litt og litt tørt samtidig som jeg sper på litt melk. La den kjøre i maskinen en liten stund, sånn at den blir god og luftig.
Jeg pleier å bruke en kakeform som er 26cm.

Forvarmovnen til 180`C og la den steke i 45min, stikk gjerne en pinne i midten og sjekk om den er ferdigstekt. 

La kaken avkjøles. 

Glasur:


Smelt 125g smør over vannbad og ha i en 1plate kokesjokolade ( jeg bruker FREIAS mørkebrune, IKKE 70%) og la de smelte sammen. Ta av varmen og sikt inn 300g melis. Ha i et egg og rør godt til kremen er luftig. 
Del kaken i to og smør et lag inni og hell resten over kaken. 
Dynk kaken med melk om du lar den stå over natten uten glasur. 
Denne kaken skal ikke inn i kjøleskapet, men kan godt stå i et kaldt rom.

Kan gjerne serveres med vaniljeis...


Kommentarer

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du tar deg tid til å lese.
Om du vil, må du gjerne skrive en kommentar til meg.
Jeg setter utrolig stor pris på innspill og tanker du har.
Du kan gjerne dele videre om du mener andre bør lese det jeg har skrevet

Populære innlegg