verdens nest beste hjemmelagde pizza

jeg er veldig glad i mat som kan lages i etapper,
gjøre en ting, sette meg ned og slappe av eller gjøre noe annet,
så gjøre en annen ting
og til slutt sette det hele sammen og inn i ovnen,
eller på platen for å la det stå til det er ferdig.

På fredag hadde gubben noen karer med seg hjem fra jobben,
det var avtalt at de skulle få lov å sitte her og spille poker.
Jeg er som dere kanskje har forstått et middagsmennesker
og tenkte at jeg måtte slå to fluer i et smekk.
Lage middag en gang som kan serveres i to omganger.
Og da er det jo nesten innlysende:
PIZZA

Mozarella gjør at pizzaen ser godt stekt ut,
men den er bare perfekt stekt.

 Bunnen:

4dl hvetemel
2dl sammalt hvete fint
1dl sammalt hvete grov
2 1/2 dl lunkent vann
1/2 pk tørrgjær
litt salt
ca 1ss olje


Tomatsaus:

1pk grovhakket tomater
1ss tomatpurè
1-2 fedd hvitløk
2ss oreagno
2ss basillikum
1ss meriam
2ts paprikapulver
1/2ts chillipepper
1/2ts cayennepepper
salt
hvitt pepper

Topping:

Kjøtt (etter eget valg)
Sopp
Purre
Ost (jeg bruker ofte vanlig norvegia og mozarella, jeg elsker mye ost på pizza)

Når det kommer til topping er det jo kun fantasien og ganens preferanser som stopper en. kjøttet på pizzaen er det mange delte meninger om, biff, skinke, kjøttdeig, peperoni og så videre. Jeg er en ganske kjedelig type og som regel så bruker vi karbonadedeig eller bogskinke, og så kutter jeg opp litt salami og drysser over min halvdel. Mannen i huset liker litt mer enn meg så han vil gjerne ha litt fersk sopp og purre på sin halvdel.

Jeg pleier å lage deigen lenge før jeg skal spise, gjerne 3-4 timer, det gjør at du kan ha ganske lite gjær i og den vil heve uansett. Så setter jeg den unna et lunt sted. Gjerne i en kald stekeovn, men om du lager stor posjon i liten bolle er det greit å sette den på noe i tilfellet den hever over.

Stek opp kjøttdeigen, den kan også stå en liten stund, for det gjør ingenting om den er kald når den legges på pizzaen.

Bland alt som skal i pizzasausen i en bolle og sett den til side. Skal ikke kokes på ovnen.

Rasp opp ost og sett inn i kjøleskapet.

Når du kommer så langt at du skal kjevle ut deigen har jeg lært noen triks av pappa´n min.
1)Sett stekeovnen på det varmeste som går.
2) Smør en bakeplate med smør og strø litt mel over og kjevle rett på den.

Fordi:
1) ekte italienske pizza er stekt i stenovner som er grisevarme og stekingen tar ikke så lang tid, det har ikke så mange i hjemmene sine. Så om du tar varmen så høyt du kan (min ovn går opp til 300`C, men mange slutter på 275)så setter du inn pizzaen nederst og det tar ca 15-20min. Bunnen blir sprøere og bedre gjennomstekt!
2) dette er med på gjøre bunnen sprøere, enn om du bruker bakepapir. Pluss at du slipper tullet med å kjevle på papiret. (ok, det blir litt mer oppvask etterpå, men det er det virkelig verd!)

Du kan gjerne la bunnen stå og etterheve ferdig rullet, da får den ekstra luftbobler som gjør den enda sprøere.

Kutt opp det du skal ha som topping før du begynner selve "monteringen" av pizzaen din.

Smør utover et tynt lag med tomatsaus, legg det meste av osten, så legger du toppingen på og avslutt med et lite dryss ost igjen. Da blander osten seg godt med toppingen din, samtidig som du kan se hva du har på pizzaen din.

Så setter du inn pizzaen din (nederst i oven) setter en timer på 15min og rydder bort det du har brukt.
Etter 15min ser du om osten har blitt gyllen, har den det er pizzaen ferdig om ikke la den stå noen minutter til.

Grunnen til at jeg kaller min pizza verdens nestbeste, er fordi pappa sin er bedre.

Kos deg masse!

valdig nært bilde av en pizzabit

Kommentarer

  1. Svar
    1. takk, den er veldig god og :-)
      er ganske fornøyd hver gang jeg lager den ;-)

      Slett

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du tar deg tid til å lese.
Om du vil, må du gjerne skrive en kommentar til meg.
Jeg setter utrolig stor pris på innspill og tanker du har.
Du kan gjerne dele videre om du mener andre bør lese det jeg har skrevet

Populære innlegg