Da er jeg kommet til 28. uke


fra appen " Svangerskaps app"
Termin
er fortsatt 13/03 -2014

På vei
27+3

Fødeplass
forhåpentligvis Ahus, 
men om det er fullt blir det vel i en stall i nærheten...
(litt inspirert av julen)












dette bildet er tatt fra pampers appen Hello Baby,
og er en printscreen av Ipadskjermen 

Antatt lengde på babyen
25cm fra hodet til "hale"

Antatt vekt på babyen
ca 1,2 kg...
så litt av det jeg har gått opp er faktisk baby

Kjønn
Ultralyden viste jo at det er en lillebror som ligger inni her, 
så vi kan jo ikke vente noe annet.









Navn
det er litt splittelse her i hjemmet på akkurat det,
de to gutta (uttafor magen) ønsker et navn
mens mor (og da den inni magen) er fast bestemt på et annet.
Så om ingen kommer med et fantastisk godt forslag, 
 så ser det ut til å bli en kamp fram mot mållinjen, 
og da kan det være at mor har vetorett....

Aktivitet innenfra
jeg har en veldig aktiv krabat inni magen min.
Og jeg vet at jeg skal være utrolig glad for det, 
men det er til tider utrolig ubehagelig og slitsomt.
Jeg kan ikke sitte for lenge på en vanlig stol med føttene samlet, 
da får jeg klar beskjed om at jeg tar opp lillebrors plass.
Den siste uken har jeg registrert hikke gjennomsnittlig tre ganger per dag.
Foreløpig føles det bare som en innvendig leamus, 
men jeg vet av erfaring med storebror at det blir mer slitsomt.

Babyens leie
som sagt er dette en aktiv krabat, 
så jeg tviler ikke om han snur seg rundt og rundt opptil flere ganger om døgnet.

Utålmodig
jeg er veldig klar for å få ha innsiden av kroppen min for meg selv.
Kynnere og aktivitet gjør noen dager veldig ubehagelige.

Vektøkning
sist jeg sjekket hos jordmor hadde jeg gått opp 10kg,
og fikk beskjed om å holde meg litt unna sukker....

Vann i kroppen
har fått litt hevelser i kroppen, 
på slitne dager hovner jeg mer opp mot kvelden enn andre.

Innkjøp til babyen
nå har jeg handlet det meste av de store tingene.
vognbag til tfk understellet er på plass
babybilsete og isofix er i hus
tripp trapp stol og babysett er 

Utstyr som mangler
tror vi fortsatt trenger
*babycall 
*flasker
*kanskje en varm dress, enten ulldress fra Lillelam eller "boblestoff"
*varm lue, votter og sokker - drømmer om Lillelam sine hvite med brunkant

Strekkmerker
fortsatt ingen, 
og det er jeg veldig glad for

Kynnere
ofte og hele tiden, 
føles det som...

Matkikk
søtsaker

Plager
jeg burde ikke spise mat etter lunsj,
for etter middag og utover kvelden blir jeg kvalm.

Har begynt å få litt vondt i ryggen,
så når jeg beveger meg i sengen må det gjøres litt forsiktig, 
men det er ikke noe jeg skal klage høyt om.

Venstre hånden min er blitt nummen, 
den føles liksom som en robothånd, 
litt treig og ufølsom.
Jordmor mente det var helt naturlig og har et navn;
”Karpal tunnellsyndrom” - det har oppstått et trykk på den nerven i hånden som går ut til fingrene. (http://www.sinnetshelse.no/helsenyttarkivet/artikler/svangerskapet.htm) 
så dessverre går det litt saktere med hekling om dagen, 
må ha ristepauser titt og ofte.

Fødselen
huff, skulle ønske det var et tilbakelagt kapittel.
Jeg er så redd for at det skal skje alt for fort, 
og at jeg er alene med storebror.

Tungt
ja, jeg syns det er ganske tungt, 
selv om jeg vet at jeg bare skal bli større og tynger....

Søvn
våkner av og til om natten nå,
men det er nok fordi jeg må skifte stilling.
Men jeg skal ikke klage,
sover mye bedre denne gangen enn med storebror,
da var jeg våken 2-3 timer stortsett hver natt

denne er fra appen "Countdown" 
Humør
merker til tider svingninger,
men har litt lengre lunte nå som jeg får slappe litt mer av.

Sykehusbaggen
Upakket,
men tankene er der.

Neste kontroll
legen min ville jeg skulle innom hos han før jul, 
så da blir det 19/12.
og så har jeg dobbeltbooket meg litt og sagt til jordmor at jeg kommer 23/12
Men jeg syns det bare er greit jeg, 
snakker litt mer med jordmor enn med legen,
og så kunne storebror få være med å hør hjertelyden hos jordmor, 
så jeg tror jeg beholder begge timene.

Kommentarer

Populære innlegg