Se han snakker.....

Lillebror har nå begynt å skravle litt med meg,
da går praten i vær og vind,
om smått og stort
Etter nå syv uker har  jeg fortsatt litt problemer med å tolke hva mitt nye lille gull egentlig vil -
er han sulten? 
er han trøtt? 
vil han rape? 
må han prompe eller bæsje? 
eller er det noe helt annet? 

Hvilke lyder betyr hva?

Frustrasjonen kan til tider bli høy,
svetten kan sildre nedover ryggen 
og tårene kan stå ut av øynene.

Man bysser, tapper på ryggen, bruker bæresele, bærer i armene, 
holder mageliggende, holder til høyre, holder til venstre
og man føler ingenting funker. 


Et smil er jo ikke vanskelig å misforstås,
men det er jo heller ikke det språket vi virkelig
trenger å tolke

Noen dager er det kun bæring og sofakos som gjelder.
Da må mor legge alt annet ned 
og la begge armene brukes til babyholderstativ.
I et par timer er det helt himmelsk følelse 
å sitte lukte, kose og bare være sammen.
Men etter flere timer i strekk, 
dag ut og dag inn,
den ene "lunsjpausen" etter den andre hoppes over, 
trilleturer fungerer ikke, 
den evigvarende knirkingen og uroligheten gir seg ikke.
"glitteret og glamoren" rundt barselstiden falmer, 
frihetsfølelsen forsvinner
og dager i strekk er helt "uten innhold" går litt på psyken.

Det hadde vært en vanvittig lettelse om man fant en fasit,
en grei oversikt over hva gullet prøver å fortelle meg.
Sånn at jeg kunne forstått fortere hva jeg skal gjøre for å hjelpe min lille skatt


For noen uker siden ble jeg tipset om å se på et Youtube-klipp om en dame som heter Priscilla Dunstan. Hun har visst en fotografisk hørselshukommelse og mener hun har funnet fasiten på hvilke lyder babyen lager som betyr det forskjellige.  Hun har sin egen nettside, http://www.dunstanbaby.com en app og lagt det veldig godt til rette for oss nybakte foreldre for å forstå hva vi må gjøre for å tilfredsstille vår nye verdensborger. 


gå inn på nettsiden hennes
og få mer informasjon
I følge henne er det fem forskjellige ting din lille baby vil kommunisere:
- sulten
- trøtt
- rap
- luft i magen
- ukomfortabel

dette er de lydene et nyfødt barn uttrykker
 Og disse ønskene har hver    sin spesielle lyd. 
 NEH
 EH
 EAIRH
 HEH
 OWH

og de er visst internasjonale lyder, 
nyfødte babyer har nemlig ikke noe forhold til verdslige landegrenser eller språkbarrierer seg i mellom-
Lydene er basert på reflekser i kroppen, 
noe hun forklarer ganske godt i youtube-klippet. 

Klippet er sett om igjen og om igjen, 
appen er lastet ned, 
lydene er hørt på mange ganger
og forståelsen har økt.
Jeg tror hvertfall jeg nå har en viss koll på når det er på tide med mat...


Så om du er gravid, 
eller du har en bitteliten som prøver å kommunisere med deg
vil jeg anbefale en liten tur innom siden hennes,
eller bare se på videoen nederst i dette innlegget.

LYKKE TIL!!!




Kommentarer

Populære innlegg