Små barn og terror

Bjørg Thorallsdottir - mors kjærlighet
*
Jeg skal prøve å vokte mine ord mens jeg skriver,
for jeg er midt i oppdragelsen av to små karer
og jeg gjør mitt beste å gi dem god "bagasje" hjemmefra.
Sånn at de en dag kan bli to flotte, smarte, voksne menn
og leve et godt og behagelig liv.
Og min leve regel er den gylne regel;

"Man skal gjøre mot andre,
 som man vil at andre skal gjøre mot deg! "

Jeg vet at denne er gjengitt i de fleste store religionene,
og jeg vet at jeg ikke kaller meg religiøs.
Men det finnes mange bra sider i alle de forskjellige religionene,
og det finnes også mange dårlige sider, dessverre.

I går kveld tikket det inn en sms på min kjæres telefon,
det var fra jobben hans som lurte på hvem som var hjemme og tilgjengelig.
Som vanlig tenkte jeg ikke stort annet enn at det var overtidsmelding,
og snudde meg rundt og sov videre.

Allerede før pappa`n sto opp hadde jeg og fireåringen en samtale,
rundt bruken av ordet "GRISEBANK"
Han fortalte at han hadde overhørt dette fra en større gutt til en liten jente,
den lille jenta hadde tatt sand på sklia før gutten skulle skli.
Og han hadde sagt høyt til henne " Ellers får du GRISEBANK" !!!

Min sønn har brukt dette ordet nå og da i sommer,
og samtalen har ofte gått på det at det er stygt å true andre.
Da vil man at andre skal bli redd for en og det er ikke snilt.
Og man vil ikke at mennesker skal gå å være redd,
for det er ikke ålreit å være redd, er det?@

Da min kjære endelig sto opp og satt ute sammen oss og spiste frokost,
reiste han seg opp og gikk inn for å se på pressekonferanse.
Mamma ringte meg, og storesøster sendte meg sms....
Da skjønte jeg at det var noe mer enn vanlig overtid.
Jeg har bare fått med meg grove trekk hva det gjelder,
for med en mann som nå hele tiden går med telefonen i lomma
og to små karer jeg skal passe på.
Har jeg ikke plass til redsel og nevøsitet,
da vil jeg bare bli sint og bjeffe enda mer enn det jeg allerede gjør i denne varmen.

Sånn jeg ser situasjonen som er nå,
og hvordan jeg tenker jeg må forklare til min sønn på 4år om noe skjer.

skjermbilde fra vg.no
 tidligere i dag
Noen mennesker flytter til Norge fra landet sitt,
et land hvor de ikke hadde det bra, kanskje det er krig, kanskje det er sult, kanskje de ikke får lov å mene og tenke som de gjør.
Så bor de her i vårt frie fine land en stund,
men det viser seg at de nå bor i et land hvor de tydeligvis ikke er enige
om hvordan det skal være her.
Noen av disse reiser tilbake til sine hjemland for å sloss i kriger som er der nå,
så kommer de tilbake hit og skremme oss som bor her i Norge,
for å få det mer likt sånn som de hadde det i sitt hjemland?
De skremmer oss med at de skal gi oss GRISEBANK,
ikke barnehageslossing, med lugging, kloring og spark.
Men med ordentlige gevær og bomber,
og det verste er at vi må gå rundt å være redde.
Redde for hvem de er,
hva de tenker å gjøre med oss
og de kommer til å slå til.
Dette er noe min lille fyr på fire har egentlig forstått,
så jeg skjønner ikke hvordan det kan være så vanskelig for mange voksne å forstå?

Jeg har bare en ting å si til dere!
Kom dere vekk,
jeg og mange av mine landsmenn har ALDRI gjort dere noe vondt!
Om dere ikke liker dere her,
er det ingen som sier at dere MÅ være her!
Krig med hverandre, soldat mot soldat
- men la sivlibefolkningen, i alle land, slippe de tåpelige uenighetene deres.
Det er ikke vi som starter kriger!
Men det er de som må betale prisen.


Kommentarer

Populære innlegg