Julebord



Etter flere år uten å ha et julebord å tilhøre har jeg endelig fått en invitasjonen tilsendt på mail,
og fått spørsmål av ei medsøster om jeg vil være med. 
Woot woot

Da det som skjer i politiet forblir i politiet, inkluderer ikke deres julefester med følge. Dette er vel mest for å skåne oss, da vi helst ikke vil oppleve våre kjære i den tilstanden ryktene skal ha det til at de har for vane å ende opp i. Og uten selv å ha en fast arbeidsgiver som dekker på til fest for meg, har jeg dessverre de siste årene stått utenfor vinterens morsomste eventyr, julebordet.
Men endelig igjen er jeg altså på rett spor og ganske klar for en bit av den urnorske tradisjonen med oppstasing, penkjole, finsko, god mat og kanskje til og med noe god drikke i glasset. 

Den norske tradisjonen tilsier at alle med anerkjennelse og tilknytning til forskjellige sosiale samfunnslag skal på minst et eller to julebord i løpet av de siste månedene før jul. Men noen faller dessverre utenfor disse kriteriene og går glipp av denne viktige tradisjonen.

Men nå etter flere år uten et ekte julebord, skal jeg altså delta på et igjen. 
Må innrømme at nervene for comebacket er pulserende og forventningene skyhøye. 
Klesvalget har blitt diskutert fram og tilbake med meg selv, skal jeg være vågal og gå til innkjøp av ny kjole? 
skal jeg safe og gå for et antrekk jeg allerede kjenner godt og har festerfaring med ?
Skal jeg i så fall gå får favorittkjolen med masse perler som til en hver sammenheng får meg til å føle meg overpyntet, eller skal jeg gå for sølvskjørtet som aldri har sviktet på fest ? 
Hvilke sko skal jeg velge? I og med det er i storbyen er hverdagskveld bør jeg kanskje safe og ikke ta på meg de høyeste stilett hælene, men kanskje velge gode lave støvletter sånn at jeg vet at hjemturen ikke blir det største problemet. Valget har falt på en fin praktisk bukse, en spahettistroppet topp, min trofaste ullcardigan og brune støvletter uten hæler... 

Med tanke på at jeg kun kjenner ei anna på tilstelningen så er jeg litt usikker på hva jeg skal forvente av festen. Kommer det til å bli en hurramegrundt heidundrendes fest med fulle mennesker som henger fra lysekronene og andre som slipper alle hemningene og har sex med hverandre under bordet og på doene? Man vet aldri, det er litt skumle å gå på julebord med kun ukjente tilstede, vil de oppføre seg sømmelig eller vil de være som alle skrekkhistoriene rundt tradisjonen tilsier? I invitasjonen står det at det vil bli servert en treretters meny inspirert av julens smaker. Det kan bli servert et vegan-og allergivennlig, om man bare gir beskjed.
Og så blir det presisert at det kun vil bli servert en drikke, det seg være alkoholholdig eller alkoholfritt, dette er nok for å holde det i sømmelige former og at det ikke skal skli helt ut en torsdagskveld, og vi bare har en dag hvile før helgens familiekaos kastes over oss. 


Men sånn alt i alt har jeg vel ingenting å frykte, det er jo ME-foreningen som er arrangør så det blir vel verken høy musikk eller flaskeføring. Og skjer det noe morsomt må vi passe på at vi ikke ler for høyt eller snakker til andre enn de som sitter nærmest rundt deg. 

Så nå blir det gøy å se hva kvelden bringer. 


God førjulstid ! 


Kommentarer

Populære innlegg