Mind the gap


ofte tar jeg meg selv i å se på kalenderen vi har hengende på kjøkkenveggen, 
og se på de avtalene som står skrevet opp i forskjellige farger og kolloner.
For det blotte øyet kan den se rotete ut og fullbooka ut,
og jeg freaker litt ut -
når skal jeg rekke å slappe av?
Når skal jeg rekke å skrive ,
- som jeg drømmer om å gjøre
Når skal jeg rekke å gjøre yoga,
- som gjør at jeg roer meg ned
Når skal jeg rekke å lese bøker
- fylle hjernen med andres fortryllende historier,
ikke bare mine kjedelige og hverdagslige.

Det er legetime her,
helsestasjon der,
optiker den dagen,
bursdager en annen dag,
befaringer for å få tak i byggere
og arbeidstider til gubben.
Samtidig skal jeg ha ferie,
ikke tenke jobb,
ikke stresse fram og tilbake
- slappe av, gjøre det som ellers ikke rekker å gjøres.

Jeg er et litt stressmenneske,
liker å ha det travelt,
at det skjer ting
og at jeg har ting som skal gjøres.
Men nå har jeg fått i hjemmelekse,
 om ikke tenke på de tingene jeg skal imorgen.
Men fokusere på de tingene jeg gjør i dag-
eller det å ikke gjøre noe.
Bare sette meg bakover og nyte de stundene
 som finnes i mellom alle tankene og gjøremålene.

Jeg har bevist og ubevist tenkt masse på akkurat det.
På døra på toget står det en lapp
 som ber deg se opp for avstanden til plattformen, 
på den engelske undergrounden står det : " Mind the gap " 
som klinger litt bedre.
Jeg vil videreføre den litt
og si " observe the spaces in between."

Barcelona, Park Guell

I hvilken som helst by vil du se masse hus,
mange fine hus med fine gesimspynt,
statuer og prydende vinduskarmer,
butikkvinduer som sniker til seg blikket ditt.
Hev blikket og se på formene som skapes mellom husene.


Jeg ble tipset om å se på de negative linjene og formene,
og siden jeg er lærerutdannet,
med tvangsgjennomført tegning av kunst og håndverkslærerne,
så vet jeg at de negative linjene og formene
er de som egentlig ikke er tegnet i et bilde.



Når jeg ser på hus skal jeg se på rommet som var i mellom.
Se hvilke former det dannes,
kantene og hjørnene.
I skogen skal jeg se mellom bladene, grenen og trærne,
det er der lysglimtene sniker seg igjennom
og skaper fantastiske mønstre.


Svaner er vakre i seg selv,
de strømførmede runde og avlange kroppene,
de lange slanke halsene,
og når to kjærester møtes former halsene
deres til et hjerte.



Som en følge av denne øvelsen,
skal jeg bli flinkere til å nyte øyeblikkene som finnes hver dag.
Nyte det å sitte på gulvet å leke med tassen,
nyte øyeblikkene når jeg henter i barnehagen,
nyte de pausene med stillhet som jeg har
nyte det å være sammene med mine kjære
nyte god mat
nyte en god film
- og leve mer i nuet.

Jeg vil bli flinkere til å være her og nå,
ikke leve istad og senere.









noen av bildene har jeg lånt fra:

Kommentarer

Populære innlegg