Julesjokket



I fare for å pådra meg et julesjokk, 
har jeg lagt opp en slagplan for nedtrappingen av jule- og nyttårsferingen.



- jmf. "Jennys leksikon" : sjokk som kommer etter jul, 
når livet går tilbake til normalen.
For brå slutt på strømmen av gaver, all den gode maten, 
bråstans i serveringen av mammas herlige kaker 
og ikke minst det at det er tomt for godisen i strømpen
kan føre et sjokk som tar lang tid å komme seg ut av.
Krever nøye planlegging av høytiden om du føler 
du kan være utsatt."



Før jul er vi flinke til å trappe opp til høytiden, 
sånn at kroppen ikke får noia av alt det den skal gjennom.
Vi har 
julegateåpning, 

 julebord, julefrokost, julelunsj, 
julemiddag, julebrunsj, 
julekaker, julesnacks, juleknekk, julekonfekt
julegaver, nissegaver, 
julestrømper,
julestress,
juleselskap og mye mer juleting.
Ja - det er bare å slå opp i ordboka,
vi må inn
om alt, 


og det gjerne før desember starter.


Nå har jeg sakte, men sikkert begynt nedtrappingen.
Ikke det at jeg ikke fikk utrolig mye fint 
av familie, venner og kollegaer til jul.
Men for min egen skyld og for å følge planen
dro jeg og bestilte meg nytt spisebord 2.nyttårsdag,

 forrige fredag måtte jeg gå til det skrittet å kjøpe meg en 
iphone.
Igår hentet jeg hjem Kitchenaidmaskinen jeg fikk til jul,
den har bare stått i butikken siden.
Som en del av nedtrappingen.


Det var som sagt for å trappe ned etter jul,
ikke det at behovet var tilstedet 
og viljen for stor. 

Når det gjelder maten og kroppens fysiske behov, 
så har jeg bestemt meg for at all det julegodtet 
som fortsatt ligger i skapet skal fordeles på de nærmeste ukene. 

Igår var jeg en tur innom nærbutikken,
der kom jeg over noe jeg ikke kunne gå glipp av.
Det er nemlig nå tilbud på julegodt 
og ikke minst julekaker.
Og da måtte jeg jo bare 
ha med meg en boks med de aller beste 
pepperkakene som finnes. 



Det gjør jo ingenting, 
det bare jevner ut nedtrappingsplanen.
Kurven blir lengre og slakere, 
noe som gjør at jeg på en mer sikker måte lander greit etter jul. 
Og kommer på en sikker måte til det utgangspunktet
 jeg var i begynnelsen av november.

Kanskje jeg rekker det før november dette året ? 
Og kan gjenta samme opp- og nedtrappingsplan
til neste jul?

Jeg vil jo ikke havne i julesjokk
og kanskje gå inn i en nyttårsdepresjon.


bilder er lånt fra:

Kommentarer

  1. Litt omvendt av deg bare;-)
    Men nå er ikke min sønn "på vei ut" har har jo nesten nettopp kommet inn :-)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du tar deg tid til å lese.
Om du vil, må du gjerne skrive en kommentar til meg.
Jeg setter utrolig stor pris på innspill og tanker du har.
Du kan gjerne dele videre om du mener andre bør lese det jeg har skrevet

Populære innlegg