Nyttårstanker



Nå er det nye året her,
med nye tanker,
nye handlinger
og nye muligheter.







Jeg har tenkt på mye forskjellige ting den siste tiden.
Og en av disse tingene er hverdagssnillhet.
Ikke stillhet, nei
- SNILLHET.

Jeg syns vi mennesker er blitt så stressa og uoppmerksom i hverdagen
at vi ser ikke hverandre.
Og det syns jeg faktisk at vi burde ta oss tid til,
det betyr så mye mer enn vi tror for alle rundt oss,
enten om vi kjenner dem eller ikke.

Jeg prøver å se på den personen som står bak meg i køen i butikken,
og se hvor mye som ligger i vogna eller kurven der.
Om det er betydelig mindre enn det jeg har,
ber jeg personen gå foran meg.
(om jeg ikke er i utrolig hastverk da, men det er jeg ikke så ofte)
Ofte får jeg overraskede og forundrende blikk
og så ett smil og et hjertelig takk.



Jeg lurer på hvor mange tenker hver dag at de skal være hyggelige og snille mot andre?

Ta for eksempel busskøer.
Hvor mange av oss opplever at en eller annen sniker seg foran i køen?
Uansett alder.
Hvor mange opplever at yngre reiser seg på buss eller tog for eldre, gravide eller andre som trenger det?



På jobben så tar jeg meg ofte tid til å fylle oppvaskmaskinen,
eller tømme den,
selv om det ikke er min uke.
Har jeg fem minutter til overs kan det glede noen andre,
enten det er den får overrakelsen av at jobben er gjort,
eller om det er de andre som liker å ha det ryddig rundt seg.
For jeg synes det er lite hyggelig å se på en overfylt oppvaskkum
full av skitne kopper og tallerkner.

Jeg gjør det kanskje mest fordi jeg blir irritert på alle de som ikke skyller koppen sin
og bare setter den fra seg på benken eller i kummen,
selv om døra til oppvaskmaskinen står åpen og det er tydelig møkkete.
Hvem mener de har den jobben?
Og liker de den jobben når det er deres uke?

Jeg sier ikke at jeg er perfekt,
jeg vet at jeg ikke bestandig er like flink til å hjelpe andre
eller være oppmerksom nok.
Men mitt ønske er å bli bedre,
fordi jeg vet at det gleder så enormt mye mer enn det koster.

Dagens sitat
Skriv fornærmelser i støv, men riss godhet i marmor.
Platon


Har du mulighet å gjøre dagen litt lettere for noen andre,
uten at det koster deg altfor mye?

Start det nye året med en barndomskunnskap:

Vår alles Torbjørn Egner,
burde leve videre enda tydeligere  i alles hjertet.

GODT NYTT ÅR.



bildene har jeg idag lånt fra:
http://thegloss.com/tag/new-years-eve/
http://www.momliving.com/wp-content/uploads/2009/06/mlimage-niceness.jpg
http://adsoftheworld.com/media/print/penguin_books_bus_stop?size=_original
http://gimleparfymeri.wordpress.com/2010/10/28/kardemomme-for-voksne-og-barn/



Kommentarer

  1. Hei hei!
    Takk for koselig hilsen inne hos meg!

    Etter innlegg til ettertanke :)
    Tror vi alle trenger en reminder...

    Fabelaktig start på uken
    Klem til fineste deg!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du tar deg tid til å lese.
Om du vil, må du gjerne skrive en kommentar til meg.
Jeg setter utrolig stor pris på innspill og tanker du har.
Du kan gjerne dele videre om du mener andre bør lese det jeg har skrevet

Populære innlegg