ikke stå i båten

Båten vakler fra side til side,
bølgenes dønning gjør at den lille båten danser kraftig og dramatisk,
en rytmisk og gjentagende,
 men ukontrollert dans over det åpne havet.

Stormens mørke regntunge skyer dekker nattehimmelens konstanter,
det er ikke mulig å se de veivisende og ledende stjernene.
Månen er heller ikke å se,
ingenting å navigere etter.
den lille båten driver uten mål eller retning.
Bjørg Thorhallsdottir - finn din egen stjerne
Fyrtårnets pulserende lys skimtes så vidt det er i det fjerne
Det føles noen ganger som at bølgene drar båten 
lengre og lengre vekk fra de glatte og våte,
men trygge svabergene som fyrtårnet står på.

En landkrabbe til sjøs gir ingen gode odds,
men en ting er barndomskunnskap 

Ikke stå i båten!
Så jeg ligger så lang jeg er,
og gjør meg så flat som overhodet mulig.

I en slik situasjon har man to muligheter,
1) det kommer en snill og trygg båt som tar deg på slep
og hjelper deg i land på et sikkert  og godt sted
2) ligge rolig i båten, 
lage minst mulig bevegelse og vente til stormen er over
for så å ta seg i land og fortsette ferden

 Livet mitt er min båt,
noen ganger mister jeg årene 
og må la strømmen ta meg med. 
Andre ganger kan jeg ro for harde livet,
og komme meg akkurat dit jeg vil uten problemer.
Men av og til trenger jeg en tauebåt 
som strekker ut sine trauste og trygger armer 
og trekker meg i en enda tryggere havn.

Bjørg Thorhallsdottir - kjærligheten har ingen grenser



Kommentarer

Populære innlegg