Min etterlikning av mors fiskegrateng



Fiskegrateng


Alle liker vel mors hjemmelagde fiskegrateng?
Dette er hvordan jeg lagde den en dag jeg hadde litt tid.
(fisk og makaroni kan jo kokes dagen før,
men det er jo hvitsaus og steking som tar litt tid.)
Hvitsaus:
4 ss smør
4 ss hvetemel
ca 0,7 liter melk
4 egg
to never raspet ost
salt & pepper
1,5 dl makaroni
ca 500 g frossen torsk
Strøbrød

Kok opp makaroni som beskrevet på pakken.
Gjerne litt al dente - fast kokt, 
den vil "koke" videre i stekeovnen.
Ha i et døslag og skyll under kaldt vann.

Kok opp vann i en kjele,
ha ganske mye salt i når det koker.
Legg fisken i og la den trekke over svak varme i ca 15min

Smelt smør i en ny kjele, 
ha i melet og rør inn litt melk.  
Ha i litt og litt melk etterhvert som det trengs, 
rør godt og jevnt hele tiden til all melken er i kjelen.
Til slutt rører du inn eggene,
her skal det egentlig kun røre inn eggeplommene og  stivpiske eggehvitene
- men det orket ikke jeg og det fungerte veldig godt uten å skille eggene. 

Smør en ildfastform,
legg fisken i bunn, 
dekk den med makaroni og til slutt litt ost.
Hell over hvitsausen og spre strøbrød over til slutt.

La den steke i en forvarmet ovn på 200 - 225`C,
og la den stå inne i ca 35 - 40 min.
Jeg lot den stå inne i  ca 25minutter,
(mens jeg skrelte poteter og gulrøtter) 
så skrudde jeg av ovnen, lot fiskegratengen stå i 
og gikk for å hente i barnehagen.

Kommentarer

  1. Fiksegrateng er så godt :) Hadde det for noen dager siden =) Dog en litt annen oppskrift enn den du la ut.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du tar deg tid til å lese.
Om du vil, må du gjerne skrive en kommentar til meg.
Jeg setter utrolig stor pris på innspill og tanker du har.
Du kan gjerne dele videre om du mener andre bør lese det jeg har skrevet

Populære innlegg