Sommer på Hemnesberget

Aadne og Nelly Eliassen, sommer 1978
min morfar likte egg,
bløtkokt egg
og brødskive med mills kaviar på,
det var aldri annet enn MILLs kaviar,
fabrikken lå på Finneidfjord og han hadde visstnok aksjer der
Og så spiste han en brødskive med honning på.
jeg pleier å si at det jeg har arvet av morfar er tærne, honningen, mills kaviar og bløtkokteggspisingen

Så gikk han ut av huset,
akkurat hva han gjorde vet jeg ikke.
Tror han gikk seg en tur,
møtte gamle venner og skravlet

Men når han kom hjem igjen satt han seg i godstolen og  leste avisen
med radioen høyt på,
helt til han sovnet under den stor avisen.
På den tiden var det ikke flertall av tabloidaviser,
han hadde en kjempeavis som nesten dekket hele han.

Før vi kom oppover på ferie hadde
begge to ordnet i stand for at vi skulle komme
I hagen var det satt opp huskestativ for oss,
i trappen ned til den skumle kjelleren
stod det masser av Nordlands bryggeriets Eventyrbrus
Og mormor hadde bakt,
ikke bare en kake, men MANGE sorter,
det var smørkranser, sjokoladekjeks, suksessterte, brød og alt annet man kan tenke seg
For man måtte da ha noe til kaffen...

Mormor og søstrene Moen, sommer 1978
Og så lagde hun flerrettes middag hver dag,
masse fiskemiddager, kokt torsk, laks og sprengte uer
eller deilig kjøtt.
hun passet godt på at vi aldri gikk sultne fra bordet.
En porsjon var ikke nok,
nei, det skulle spises til alt var tomt...
Og etter middag var det dessert,
det jeg husker best var rabarbrasuppe.
Så vidt jeg husker var det helt forferdelig...

Men fryseren av alltid full av vaniljestenger,
så det gjorde ingenting om desserten ikke var fulltreffer hver gang

En sommer fikk vi det for oss at vi skulle spare på Kinderegg figurer,
jeg tror det var det året froskene var samlerobjektet.
Alle lommepengene våre gikk med på å kjøpe Kinderegg.
Jeg tror det gikk flere år før jeg spiste Kinderegg igjen,
det blir ganske kvalmende i lengden 


Og når vi dro fikk vi alltid med oss et brett med kvaiartuber...
Sist gang jeg var innom huset på Hemnes 2009,
min onkel bor der nå og har renovert nesten hele huset.




Kommentarer

Populære innlegg