NELLY FANNY



Jenny Eliassen Moen
Nelly Fanny
Dette er min mormor.
Hun heter Nelly Fanny.
Jeg har alltid syns det var et artig navn, 
..... NELLY FANNY.....
Hun var en av 14 barn, 
men ikke alle vokste opp.

Hun er født i en tidsalder som jeg nok ikke kan forstå, 
nesten på lik linje som hun ikke kan forstå alt det vi gjør idag.
Her om dagen betraktet hun Edvard mens han lekte med iphonen min,
og hun var enormt imponert over hva ha han fikk til. 
Han klarte å vise henne bilder, 
han viste fram en TINGA TINGA video på youtube.
Hele ansiktet hennes lyste og det eneste hun sa var: 
" Bare ved å ta på den"!

Edvard viser fram dyrene sine

For nesten 97 år siden, i 1915
det året hun ble født, 
hadde vi kvinner akkurat fått lov til å uttrykke vår mening ved å stemme.
samme året ble det i USA
forkastet et forslag om kvinners stemmerett.
Den første verdenskrigen herjet over Europa,
menn lå i skyttergraver å skjøt på hverandre,
de stoppet båter på havet for at sivile skulle rammes.
Filmen Alice in Wonderland kom ut for første gang, 
det var vel neppe mange her i landet som så den.
Min mormor gjorde nok ikke det,
for hun ble født i novbember det året.

Hun må ha opplevd mye som jeg nok slipper å bekymre meg for.
Jeg vet bruddstykker av livet hennes
og mye vet jeg dessverre ikke.
Jeg vet at hun er fra Selbu, 
men jeg har inntrykk av at hun syns det var litt for lite for henne.
Hun flyttet ganske tidlig til Trondheim,
og hun har jobbet i Danmark som hushjelp.
Mamma har fortalt at hun sluttet skole for å kjøpe seg en kåpe.
(så jeg vet hvor min forfengelighet kommer fra)
Da broren hennes ble sluppet fri fra Biri etter krigen,
måtte hun gå til naboene å spørre etter egg
- sånn at de fikk bakt kake og feiret.

Hun forteller nå og da små historier,
ofte bare bruddstykker,
så det er vanskelig å sette sammen til en lang
og sammenhengende kronologisk livshistorie.
Det hadde vært spennende å se hele sammenhengen.
Jeg må bli flinkere til å besøke henne
for det er ikke sikkert hun blir 100,
selv om hun selv mener hun skal bli 124.









Kommentarer

Populære innlegg