Kull og pasta

Spaghetti Carbonara

Denne retten er ikke overraskende fra Italia.
Og det sies at det var kullminearbeiderene som er opphavet.
Eller at det ble laget til dem 
- og at det ferske pepperet representerer kullet.

Denne kan du også variere,
Helst bruker jeg bacon 
- skogsbacon den er så god og tjukk.
Men det er ikke så lett for små tenner å tygge
så jeg bruker stortsett en bogskinke
eller du kan bruke kylling eller kalkun.
Bacon gir en litt saltere og skarpere smak-
men skinke, kylling eller kalkun er også godt.

her har jeg brukt bogskinke sånn
 at hjertebarnet også kan få i seg middag

En porsjon spaghetti skal visst være 100g. 
Men om du er som meg så tar du en håndfull
og regner med at det er riktig. 
Denne oppskriften er til hele vår lille familie,
hvor gubben tar med seg restene på jobb dagen etter.


En grei håndfull spaghetti
En boks bogskinke
* en stor pakke bacon - gjerne skogsbacon
4 egg
1 dl fløte
100g raspet ost, gjerne en del parmesan
 * eller mer om du vil
salt og pepper

Kok opp vann og salte når det koker,
ha i spaghetti og kok så lenge som pakken sier.
Om du bruker bacon må du dele den opp i strimler,
steke den nesten sprø, 
om du velger skinke så deler du den i terninger.
Bland sammen egg og fløte og visp det lett
og tilsett salt og pepper.
Hell av vannet på spaghettien 
og rør inn skinke eller bacon.
Rør inn osten, 
jeg velger å ta disse på før eggeblandingen
 fordi de skal bli varme eller smelte litt. 
Hell så over eggeblandingen, 
og rør godt. 

Sett den tilbake over lav varme  
og rør innimellom, 
til osten har smeltet og eggeblandingen stivnet litt.

Ha en porsjon i en skål og kvern fersk pepper over.
Jeg har severt med asparges i skåla og, 
det fungerte det og.





Kommentarer

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du tar deg tid til å lese.
Om du vil, må du gjerne skrive en kommentar til meg.
Jeg setter utrolig stor pris på innspill og tanker du har.
Du kan gjerne dele videre om du mener andre bør lese det jeg har skrevet

Populære innlegg