Piece of pie II

Quiche Lorraine

Ordet quiche er fransk og kommer fra det tyske ordet Küeche (kake)
men brukes på "åpen" pai med grønnsaker, ost eller kjøtt i egg og fløteblanding 
på en bakt bunn gjern smørdeig.

Min quiche er veldig enkel - egentlig.
Du lager paideigen, 
setter den inn i kjøleskapet og lar den stå ca 30min.
Eller du lager den lengre før 
og tar den ut en liten stund før du skal bruke den.
Slå ut deigen i paiformen, 
pass på at den er ganske tynn over hele!
INGEN HULL!
Og at den går over kanten, 
det går som regel greit 
- for den krymper når den stekes.

Paideig:
150g smør
200g hvetemel
2ss vann

Fyll:
1pk bacon *gjerne skogsbacon
4 egg
2 1/2 dl fløte
250g nøkkelost

Skjærer opp bacon i biter og steker.
Rasp opp osten.
(eller som jeg gjør: 
kjøp en nøkkelost i skiver, skjære opp i strimler
og legg til litt ekstra hvitost)
Bland egg og fløte.
Legg det overnevnte i den forstekte paibunnen
i samme rekkefølge.
Settes den inn i en varm ovn som står på 180`C,
 i ca 30 min,
 til den har hevet og eggeblandingen er stivnet.


Serveres varm.

bilder kommer etterhvert

Kommentarer

  1. Herlig! Legger merke til at det er en del smør ute og går, her... det er kanskje du som har hamstra hjem alt smøret ;)
    Håper å se ditt glade åsyn snart ! :D

    SvarSlett
  2. Har gått ned noen kilo, Siri, så jeg må jo prøve å opprettholde balansen i kaoset :-)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du tar deg tid til å lese.
Om du vil, må du gjerne skrive en kommentar til meg.
Jeg setter utrolig stor pris på innspill og tanker du har.
Du kan gjerne dele videre om du mener andre bør lese det jeg har skrevet

Populære innlegg