Uke 20 og ordinær ultralyd


ultralydbilde uke 20

Denne uke var vi på ultralyd. 
Som sist fikk jeg en ganske sen time,  
utti uke 20. 
Men siden vi hadde fått tatt en smugtitt 
hos legens nyanskaffede utstyr i uke 14, 
viste vi at ryggraden var hel 
og at det bare var en der inne. 

Men det å ligge på benken der å se 
at alt sto bra til 
med den lille var en rørende opplevelse.
Tårene rant for hver ting jordmoren med ultralydutstyret
 viste fram og fortalte at så helt perfekt ut. 

Gravidstatus


ultralydbilde profil uke 20
Termin
fastsatt UL ble 13/03 - 14
bare den lille er ute før 24/03,
så blir jeg fornøyd. 
Jeg deler min dag med nok som det er  ;-)

På vei
19+5

Fødeplass
Fortsatt på Ahus, 
om det ikke skjer noe og det er fullt

Antatt lengde på babyen
ca 14-16cm fra hode til halw

Antatt vekt på babyen
ca 350g

Kjønn
nå har vi fått vite kjønnet på den lille krabaten,
og til storebrors skuffelse og fars lettelse
 er det en lillebror på vei. 
Mor drømte litt om å kjøpe strutteskjort 
og små kjoler,
men har innsett at det feminine må jeg selv ta meg av.
Har bestemt meg for at om jeg skal være guttemamma resten av livet,
så skal jeg gjøre det standsmessig.
Pynte meg litt, 
og ta ekstra vare på å ha det fint rundt meg.

Navn
vi er veldig på leting etter navn, 
vi har noen forslag, 
men er åpne for ideer fra andre.
Det må stå i stil med Edvard, 
så ikke noe nymotens eller veldig sært.

Aktivitet innenfra
jeg tror jeg bærer på en liten hikker
for noen ganger kommer det bevegelser som er ganske rytmiske.
Utenom det er det en aktiv klump som ligger der inne, 
kjenner støtt og stadig noen som dulter borti mine indre deler.

Babyens leie
da vi var på UL, 
lå hodet mot høyre og beina mot venstre.
Men det kan jo ha snudd seg veldig fort 
etter vi tittet.

Utålmodig
jeg er litt utålmodig for å finne ut hvordan det er å være tobarnsmor.
Og som nevnt tidligere er jeg veldig klar for å bli ferdig med fødsel.
Så er jeg utrolig spent på hvordan amming/mating går denne gangen,
det gikk jo overhodet ikke sist gang. 

Vektøkning
akkurat nå aner jeg faktisk ikke....
litt skummelt, 
men samtidig greit merker jeg!

Vann i kroppen
tja, litt har jeg nok fått.
Men ikke så mye.
nå som jeg vet kjønnet,
kan jeg starte på dette teppet.
Jeg fant oppskriften i boken
" Helt enkel hekling" av Tove Fevang


Innkjøp til babyen
til fars lettelse så slipper vi å handel inn jenteting.
Og det meste vi trenger ligger jo på loftet, 
siden storebror er født på samme årstid

Utstyr som mangler
må nok kjøpe inn litt mer ulltøy til bittliten, 
men lillelam og andre har jo så utrolig mye fint, 
så det gjør aldelses ingenting ;-) 
ellers er det jo 
*bag til Tfk, 
*søskenbrett til Tfk
ønsker meg 
*lässige besafe izi go
stokke tripptrapp stol
babysete til tripptrapp
tåteflasker
(de gamle har vist fått nye smukker som ikke passer)



Strekkmerker
NOPE!

Kynnere
ja, men ikke så mye denne uken.

Matkikk
fortsatt ingen MUST-HAVES ennå... 
men når kvalmen kommer MÅ jeg ha litt Cola

Plager
huff, hva vil du høre om?
håret som faller av?
kvisene i ansiktet?
kvalmen som dukker opp om ettermiddagen, 
sånn at jeg ikke har lyst på middag, 
men sitter og raper og gulper utover kvelden?
Eller at jeg er så sliten noen dager, 
at bare det å gå i butikken er pyton.

Fødselen
fikk en trøst og oppmuntring av hun jordmoren på UL, 
at idet jeg merker noe skal jeg ringe inn og si at nå kommer jeg.
Om jeg får nei, skal jeg si at sist gang hadde jeg ikke et normalt fødselsforløp
og at det gikk fort i starten.

Tungt
noen dager er ikke kroppen så tung,
men andre dager er det et slit å

Søvn
jeg sover som jeg pleier, 
noen ganger bra og andre ganger ikke bra.
Men tok jo den søvntesten denne uken, 
så det blir spenneden å se resultatet i slutten av månden.

Humør
tja, det kommer noen tårer nå og da, 
men jeg vet jo at det kun er hormon- og slitentårer,
så jeg tørker de bort og smiler litt av meg selv.
Men det er ikke gøy å grine av ingenting, 
det er litt slitsomt.
For jeg prøver å skjule det for han som er utenfor kroppen, 
og så trøster jeg han inni med at jeg ikke mener det-
det bare blir sånn noen ganger.

Sykehusbaggen
tja, kanskje jeg får trumfet gjennom at jeg må kjøpe meg en ny fancy bag, 
nå som vi "sparer" litt på å ikke kjøpe jenteting?


Neste kontroll
skal en tur til legen på mandag, 
og så er det jordmoroppfølging 
1/11.

Kommentarer

  1. Så koselig med en lillebror! Gratulerer :) Erlend er et fint guttenavn syns jeg ;) Å være gravid er en magisk reise syns jeg, tenk å være så heldig å oppleve det!man får tenke på det når det blir tungt og slitsomt. Fikk du ikke til ammingen med Edvard? Jeg sliter litt/styrer masse med det selv.... det er litt kjipt, men det er nå sånn det er. God helg søteste Jenny og fine familien din :) Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, Hanne Beate.
      Ja, det blir nok bra med en lillebror :-)
      Erlend skrives opp på forslagslisten, for det er ikke så dumt et navn :-)

      Nei, amming var pyton. Edvard tok ikke tak, men vi klarte i løpet av 8uker med forsøk (og evinnelig pumping) å få kjenne på brystbetennelse, såre brystvorter, sopp på brystvortene og ikke minst disse grusomme brystskjoldene... (sistnevnte var vel ikke så grusomme, det ble bare masse søl)

      Og etter disse fæle slitsomme 8ukene, fant jeg ut at nå var jeg utslitt av forsøkene og gikk helt og holdent over til MME. Lykke være det! Men da ble jeg veldig trist for at jeg ikke hadde fått til det jeg egentlig skulle få til. Noe jeg nå vet er bare tull! Det er ikke alltid det går, uansett hvor mye man prøver.
      Mitt tips er å tenke gjennom om du bruker altfor mye krefter på forsøkene i forhold til kos- vi rakk ikke kose de første ukene :-(

      Masse lykke til til deg og dine og!
      Og god helg - klem sendes!!!

      Slett
  2. Hehe.. Erlend er fiint.. og nå flytter jo han andre fra Bøleråsen snart... ;) kuule bilder og lykke til med hekleteppe! Nyydelig ! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Siri. Nå spørs det om det blir Erlend, far har dessverre en sterk mening han og, og det sto visst ikke øverst på listen hans ;-)

      Slett

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du tar deg tid til å lese.
Om du vil, må du gjerne skrive en kommentar til meg.
Jeg setter utrolig stor pris på innspill og tanker du har.
Du kan gjerne dele videre om du mener andre bør lese det jeg har skrevet

Populære innlegg