Ostekake med hvit sjokolade

Før du lager denne kaken er det viktig at du husker på en ting; 
Den skal egentlig hvile i kjøleskapet 4timer før den spises...
Men det gikk bra med en time i fryseren og litt kjøleskap og! 

Du som kjenner meg vet at jeg er veldig glad i sjokolade.
Og ved enhver anledning smelter jeg det inn i de kakene eller godsakene jeg lager.
Så min ostekake er ikke uten unntak.
Nok en gang fant jeg en oppskrift, 
og tilpasset den etter hvordan jeg tenker jeg vil like den beste.
Denne gangen har jeg brukt appen "KK SØTT"
som utgangspunkt.
sånn ser mitt forsøk på ostekake ut,
med mangomos rundt .
Nesten 2pakker bixit med sjokolade
(Minus de seks som gikk i de to kokkenes munner)
120g mykt smør

200g hvit sjokolade
400g smøreost naturell
1 boks kesam eller creme fraishe
(Den oppskriften jeg har brukt som inspirasjon sto det kesam, men det hadde jeg ikke)


1pk frosne mangobiter


Knus kjeksene i enten med en blender eller legg de en pose og slå løs med kjevle. Alt etter dagens aggresjonsnivå eller ønsket størrelse på biter.
Rør smøret godt inn i kjeksbitene/smulene, pass på at alt smøret er fordelt sånn at det ikke er noen smørklumper...
Ha bakepapir i bunnen på en kakeform, jeg brukte en 24cm form.
Hell kjeksblandingen over og press den ut i bunnen.

Settes i kjøleskapet i 30minutter

Smelt sjokoladen over vannbad. (Det vil si; ha en kasserolle med bittelittegrann vann putt en glassbolle over og legg sjokoladen oppi. ) Det sies at hvit sjokolade blir ødelagt om den kommer i kontakt med vanndamp eller vanndråper, jeg vet ikke helt hva som skjer, men prøv å unngå det. 

Sjokoladen skal hvile og kjøles ned i 10minutter, sånn at ikke den smelter osteblandingen du nå skal lage. For i hviletiden tar du kesam eller creme fraishe og kremosten og blander de godt i en bolle. 
Pass på at det ikke er klumpete. Når sjokoladen har hvilt tar du den over i "osteblandingen" og rører godt.

Ta formen ut av kjøleskapet og ha ost- og sjokoladeblandingen over bunnen, det gjør ingenting om den ikke blir glatt og fin. 

Jeg har laget denne kaken tidligere med gele på, da brukte jeg bringebærgele og kokte den opp tykk. Det vil si at jeg hadde mye mindre vann i enn det jeg skulle. Og så ventet jeg de fire egentlige ventetimene før jeg hadde en halvstivnet gele over.

Men denne gangen hadde jeg ikke gele i skapet, men frossen mango i fryseren.
Så da tok jeg to pakker ut av fryseren når jeg startet og lot de tine på benken i en god stund.
Før jeg serverte kaken moste jeg frukten med stavmikser og serverte ved siden av kaken som jeg hadde raspet litt mørk sjokolade som pynt.


Er også supergod uten fruktmos eller gele...

Kommentarer

  1. Den kaken både så og hørtes deilig ut, Jenny.

    SvarSlett
  2. Synd dere ikke har bixit der du er ;-) men jeg skal lage til deg når du kommer hjem!

    Klem til deg!

    SvarSlett
  3. Svar
    1. den er fryktelig god og!!!
      Prøv å lag den! Den blir supergod om du legger et lokk med bringebærgele på toppen og! Men kok gelen litt tykk ;-)

      Slett

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du tar deg tid til å lese.
Om du vil, må du gjerne skrive en kommentar til meg.
Jeg setter utrolig stor pris på innspill og tanker du har.
Du kan gjerne dele videre om du mener andre bør lese det jeg har skrevet

Populære innlegg