Uke 22 - rykk og napp

hvordan kle seg når magen er for stor
for vanlige klær,
men litt for liten for gravideklær....?






Jeg er ikke den som er best på å skrive statusoppdatering hver uke.
Det skjer heller ikke så store endringer fra uke til uke heller.

Jeg blir litt større og litt mer sliten.
Det blir litt mer "virkelig" for de to karene jeg allerede har rundt meg, magen blir litt mer babymage, og spark og bevegelse kan kjennes på utsiden.






Gravidstatus uke 22


Termin
13/03-2014 

På vei
idag er jeg da 
21+6
og i følge appen har jeg 
130 dager igjen

Fødeplass
på Ahus
forhåpentlig er det ikke fullt så jeg må føde i en stall

Antatt lengde på babyen
ca 19cm fra hode til hale

Antatt vekt på babyen
ca 500g

Kjønn
det er en prins som ligger til laging

Navn
aner ikke!!!
Jeg har et par favoritter,
men de er selvfølgelig ikke pappa`n med på....

Aktivitet innenfra
det er fortsatt en aktiv krabat inni her...
men på onsdag ettermidag til torsdag formiddag var det rolig,
så jeg ble litt bekymra.
Men da jeg kjøpte meg et par boller fikk jeg bekreftelse på at alt var bra.

Babyens leie
det er jo fortsatt veldig god plass, 
så han leker nok astronaut der inne 
og svever rundt som om han er vektløs

Utålmodig
i og med at jeg ikke syns det er behagelig å gå gravid,
så hadde det vært greit å bli ferdig med dette nå.

Vektøkning
jepp...
men ikke avskrekkende.
Var hos jordmor på kontroll på fredag 
og da har jeg gått opp 7kg.
Halvparten har lagt seg på puppene,
og resten på magen....

Vann i kroppen
ja, nå begynner det å bli litt vann i kroppen utover kvelden.
ulldress og "stelle"veske er klar...

Innkjøp til babyen
litt her og litt der har jeg vel handlet inn.
jeg har kjøpt en kjempesøt ulldress, 
siden denne tassen kommer litt før en storebror, 
må vi ha litt varmere klær og.
Og ull må jeg dessverre kjøpe nå, 
det er ikke sikkert det er så mye igjen over jul.


En annen ting som er kjøpt inn, 
en ny stelleveske.
Siden det er en gutt og ikke en jente inni her,
fikk jeg klarsignal om at det var greit.
For da blir det spart inn andre steder. 




Utstyr som mangler
besafe izi go bilsete
isofixbase
bag til tfk-understellet 
søskenbrett til tfk
stokke tripp trapp
babysete til tripptrapp
tåteflasker
tåteflaskesmokker


Strekkmerker
ingen ennå, 
men huden klør så jeg har kjøpt inn strekkmerkekrem

Kynnere
denne uken har det føltes som nesten hele tiden...
går konstant rundt med en stram og ubehagelig mage

Matkikk
tja, nesten det motsatte.
har ikke lyst på så mye mat...
så på brødskivene blir det mills kaviar, 
eller ost og skinke.
men jeg har en søttann om dagen, 
noe som ikke er så bra.
Prøver å være flink noen ganger å spise et knekkebrød i stedet.

Plager
kynnerene er til tider veldig ubehagelige,
fikk beskjed om å stresse litt ned, 
for de er jo ikke farlige i seg selv.
Men pusher man på,
kan det bli et større problem..

Fødselen
jeg vet jo fra sist gang at det gjør skikkelig vondt, 
men etterpå er det over.
kan ikke si at jeg gleder meg til fødselen,
gruer meg nok mer for at det skal skje altfor fort denne gangen.
Siden jeg kom inn på sykehuset sist med 8cm,
så er jeg klar for å reise inn med en gang jeg skjønner at det skjer noe.

Tungt
jeg syns det har begynt å bli litt tungt nå.
bare det å komme seg opp av senga er ikke like lett som før
å gå er til tider tungt, men det er mest når kynnerene slår til,
da går jeg som ei høygravid dame
- ikke som ei som er litt over halvveis.

Søvn
var på oppfølgingstime hos øre-, nese- og hals legen,
for å få resultatet av søvntesten min.
Og jeg er nok blandt de som ikke sover helt tipp topp, 
legen mente at "sluket" (svelget) var litt tett,
men at det ikke skulle være fare for fosteret.
Det fikk nok oksygen mens jeg snorket og sov.

Humør
er det dessverre litt verre med.
Siden jeg blir sliten, 
synker også humøret mitt.
Jeg skulle så gjerne ha klart og orket så mye mer, 
og jeg har kanskje tatt litt for mye i den første tiden.
Siden jeg ikke fikk MEsymptomene, 
så her jeg tenkt;
"jippi, jeg kan kjøre på!"
men energimangelen i det lange løp er fremdeles der.

Så nå betaler jeg det med veldig slitne dager, 
og tårer som sitter litt løst.

Sykehusbaggen
venter litt til, 
vil jo ikke føde helt ennå.
Men den pakkes vel rundt uke 36-37,
kjenner jeg meg selv rett.

jeg har laget en prøvelapp til bestemorteppet
som jeg drømmer om å lage...
Neste kontroll
29/11
siden jeg er litt i faresonene humørmessig, 
vil jordmor at jeg skal innom titt og ofte.
Da skal vi ta en "humørtest".
Og sånne har jeg jo vært borti tidligere i livet,
så de er ikke farlige bare et redskap
 ;-) 

Kommentarer

Populære innlegg