Rågod eplekake med vaniljesaus og karameliserte epler

Hele denne uken har jeg stresset meg selv litt på det å få lagd eplekake. Det er jo så i tiden nå...
Er ikke superfan av eplekake og de myke varme eplene. 
Men siden vi fikk noen utrolig gode epler av min tante forrige helg, fant jeg ut at jeg måtte gjøre noe med dem. Og småen og jeg elsker å bake, og ikke minst smake på kakedeigen!
Nå har det seg sånn at jeg har ikke laget eplekake siden heimkunnskapen på ungdomsskolen (tror jeg), var det noe jeg ikke visste om jeg kunne eller ei.

Og som Pippi Langstrømpe sier; 
" det har jeg ikke prøvd før, så det kan jeg helt sikkert" 


Jeg hadde bestemt meg for at det skulle ikke bli hvilken som helst eplekake dette her, så jeg gjorde som jeg pleier; Googlet.

Der fant jeg mange oppskrifter, valgte egentlig en uvirkårlig... 
Og bommet gang på gang på veiinga, så den ble overhodet ikke lik. 
Fremgangsmåtem ble heller ikke så lik, men siden jeg er eplekakenewbie måtte jeg ha inspirasjonskilde
Og der stod det noe om glaserte epler, og da tenkte jeg at det kan ikke bli så ille.
Så kom jeg på at jeg har hørt rykter om noen som har vaniljesaus i eplekaka si,
og siden jeg ELSKER vaniljesaus så kan det aldri slå feil ut! 

Så da satt jeg igang! 



Eplene; 
1stort eple, skrellet delt og fjernet kjernehuset
Ca25g smør 
Ca 50g brunt sukker

Vaniljesaus
(Skulle ønske jeg nå skrev en fancy oppskrift, men akk nei)
1 pose freia vaniljesaus TIL koking
3dl melk i stedet for 5dl
Kokes og avkjøles litt

Bunnen
140g utsaltet smør
130g sukker
2egg
130g hvetemel
1 1/2 ts kanel
1 ts bakepulver
1 ts vaniljesukker

Det aller første jeg gjorde var å skru på ovnen 160'C.
Så renset eplene og satt varmen på en stekepanne. 
Hadde i klumpen med smør, lot den smelte.
Så hadde jeg i det brune sukkeret og lot det smelte litt inn i smøret. 
Deretter la jeg i elpebåtene mine og lot de karameliseres til de var myke.

Samtidig kokte jeg opp vaniljesausen som på pakken, bare hadde mindre melk oppi.
Når eplene og sausen var ferdige dro jeg de vekk fra varmen og satt i gang med bunnen.

Jeg hadde smøret og sukkeret i kjøkkenmaskinbollen, og lot det kjøre til det ble hvitt. 
Mens smøret og sukkeret kjøres, tok jeg fram den minste formen jeg har (24 cm) dekket bunn med bakepapir og smurte formen med en liten klatt smør. 
Deretter hadde jeg i ett egg i smørblandingen i maskinen, og lot det kjøres godt inn før neste kom oppi bollen.Så hadde jeg i det tørre, som jeg hadde blandet i en skål. (Skulle sikkert vært siktet mange ganger, men når det bakes med en ivrig bakerassistent på 3år, så må man hoppe over en del ting).
Lot det tørre kjøres inn med det som var i bollen og brukte en slikkepott for å få det over i formen.

Der lagde jeg en liten grop i deigen, sånn at jeg fikk en god kant og en "bolle" til vaniljesausen.
Brukte en liten øse og tok litt og litt i gropa, sånn at det ikke skulle bli alt for mye (som om det kan bli for mye?) Til slutt la jeg forsiktig eplene i et sirkelmønster rundt kanten og i midten. Og satt den inn i ovnen. Der lot jeg den stå i ca 35-40minutter. 

Når den var ferdig la jeg et kjøkkenhåndkle over, og gikk ut en liten tur med bakerassistenten som hadde litt lopper i blodet. Ca 45min etter kom vi inn igjen, og tok med oss vaniljesaus fra fryseren. 




Så satt vi oss ned og koste oss veldig.
For om jeg så må si det selv, så var denne kaken rågod!!!!
Anbefales på det sterkeste! 

Kommentarer

  1. Ser at noen trykkleif har kommet med, autokorrekt på ipad'n og hodet som ikke er helt på plass...
    De rettes opp imorgen formiddag, for de som rekker å lese før den tid ;-)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du tar deg tid til å lese.
Om du vil, må du gjerne skrive en kommentar til meg.
Jeg setter utrolig stor pris på innspill og tanker du har.
Du kan gjerne dele videre om du mener andre bør lese det jeg har skrevet

Populære innlegg