Nytt liv i ny leilighet ?

Når sant skal sies,
så er det ikke helt ny leilighet.
Jeg har bodd her i ti år i mars -
og trivdes veldig i leiligheten.
Vi har en fantastisk utsikt fra
kjøkkenet og det som idag er stua.
Bak leiligheten er det rett ut i skogen,
og enorme blåbærtuer.
Den sammensetningen gir en ro og trygghet,
(selv om jeg er mørkeredd
og går aldri snarveien gjennom skogen om kvelden).
Det er stille og rolig her.
Vi føler oss litt som keiseren i "Bro bro Brille",
vi står i vårt høyeste slott og ser ut over land,
- men ikke så mye vann...

Vi har brukt enorm lang tid og masse krefter,
for å gjennomføre en stor drøm.
Vi ville bygge ut leiligheten vår.

Dette er hva vi startet med.
Det store tomme rommet til høyre,
er utvendig bod. 

For nesten tre år siden ble vi jo tre,
og vi visst at leiligheten var for liten.
Men naboene bygde jo ut da jeg gikk gravid,
så det var planen for oss og.

Men den gang ei.
Kommunen fant ut at de hadde gjort en feil,
de skulle aldri ha tillatt naboenes utbygging
på grunn av vedtekter fra 84
om utvendig bod når huset har flere enn to boenheter.
Vi kom med den ideen at vi kunne kjøpe en bod på Bauhaus
 og sette opp på tomta vår.
Men nok et nei -
det viste seg at tomta,
 Follo Boligbyggelag solgte med leiligheten,
ikke var vår,
den tilhørte kommunen og hadde alltid gjort det.
Mye fram og tilbake endte med at vi fikk en del tomt av kommunen,
og fikk lov til å kjøpe enda mer.
Sånn at vi får satt opp en bod fra Bauhaus.

Og et enda større hopp framover,
vi har satt igang å bygge!
Jeg har tegnet tegningene selv,
romløsninger har vi prøvd oss fram med.
Og slik tenkte vi det da.

Den gamle boden (øverst)
skal bli til to nye soverom, gang og en liten bod.
Siden ting har tatt lang tid 
har vi har hatt mulighet til å justere noen småting.
Så vi det våre herlige TØMMERMENN,
(firmaet heter faktisk TØMMERMENN)
i disse dager bygger for oss
kommer til å se mer slik ut.
Vi har valgt høy og åpen himling, 
det betyr at vi har en drager (stolpe)
midt i taket og 3,5 m over gulvet.

Den nye delen er her til høyre.


Her er de nye soverommene til venstre.
(boden blir ikke like stor i reallife)


Vi har dratt veggen til det store soverommet ut litt,
slik at vi vet at vi har plass til en stor garderobe
og har plass til døra på vei inn i rommet.
Bodveggen har blitt skrå, 
noe som gjør at vi får en oppholdsplass
med stol og bokhyller
 ved høyvinduet vårt i gangen.

Så vi går mot lysere dager, 
fra en leilighet på snaue 60kvm med et soverom,
til nesten 100kvm med to soverom og tvstue.

Og vi er klare som hardkokte egg...


Kommentarer

  1. Takk for hyggelig besøk på bloggen min, og velkommen som ny følger! :)

    Synes dette kvalifiserer til å kalles ny leilighet jeg. Så spennende!

    Soverom er spennende å pusse opp. Fordi de utover seng egentlig ikke har noen andre "nødvendigheter". Dermed er det litt fritt frem. :)
    Lykke til med evt sengegavl! Jeg synes det var så gøy (og lett!) at jeg fremdeles har lyst å lage flere. Tenker å pushe en på mine foreldre. ;)
    Søkte litt på nett ETTER jeg hadde laget min (ja, det er ofte rekkefølgen jeg gjør ting i ;)), og da fant jeg denne oppskriften; http://www.addicted2decorating.com/how-to-make-a-diamond-tufted-upholstered-headboard.html

    Enda finere enn den jeg laget! Så derfor legger jeg ved tipset. Tror det blir en slik jeg forsøker meg på neste gang. :)

    Klem

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du tar deg tid til å lese.
Om du vil, må du gjerne skrive en kommentar til meg.
Jeg setter utrolig stor pris på innspill og tanker du har.
Du kan gjerne dele videre om du mener andre bør lese det jeg har skrevet

Populære innlegg