flyvertinnenes skjulte tips

På alle flyturer står en snasen dame foran i flyet og vifter med armene, og prøver å gi akkurat deg nøye instrukser på hva du skal gjøre om noe skjer under flyturen. Men du er så oppspilt på at du skal på tur, eller så sliten av arbeidsdagen, kanskje du skal på et viktig møte og må forberede deg eller du har hørt det der så mange ganger at du ikke gidder følge med. Ok,om lyset tennes skal du ta på deg setebeltet, om flyet har nødlander skal du ta av deg på beina for å ikke ødelegge sklien, om trykket faller i kabinen faller det ned en oksygenmaske, som du må ta på deg - bla bla bla -
å fly er en frihet,
med overhengende fare hver gang
Neste gang du flyr vil jeg at du spesielt legger merke til den delen hvor hun snakker om denne oksygenmasken. For det hun prøver på er å formidle en hemmelig kode til bedre livskvalitet.

I dagens samfunn så strekker vi oss umenneskelig langt for at andre skal være fornøyde og like det vi gjør, vi skal fungere bra på alle nivåer og arenaer, og være så og si perfekte på alle plan. Men hvem kan rekke opp hånda og si høyt og tydelig " JEG ER PERFEKT PÅ ALLE PLAN !. Jeg har ingen feil og ingen mangler, strekker til overalt jeg trenger!" ( og ikke juge, vel og merke)

Om du føler at flyet ditt (kroppen din, hodet ditt, humøret ditt, DU) begynner å miste trykket i kabinen, er det en fare for at du kan kræsjlande. Noen ganger er en kræsjlanding mindre dramatisk, man bare reiser seg opp igjen og går videre etter en stund nede. Andre kræsjlandinger er mer dramatiske og har større effekt ringvirkning. På veien ned kan det være en god ide å prøve å huske de siste ordene den snertne der framme forsøkte å si deg; ta på deg selv oksygenmasken FØR du prøver å hjelpe andre.

Ut i fra dette lagde jeg for mange år siden en teori: "Oksygenmasketeorien" Kveles du av oksygenmangel, så er det lite du kan gjøre med det om den andre har fått på maska før deg - da er det du som går under! Så pass på at du tenker litt på deg selv først og er klar før du kan hjelpe noen andre.
Det nytter ikke å gå med oksygenmaska halveis på. Det teller ikke! Det bare betyr at du jukser. Tro meg det funker ikke, en eller annen gang blir kræsjlandinga og da rimelig kraftig og langvarig.

Samle bitene etter kræsjet er en vanskeligere jobb enn å slå ned tempo tidlig og huske masken før du setter utfor.
Du er god nok som du er og du må ikke være perfekt på alle plan! Du kan ikke strekke til 100% over alt! Det du har å by på er supert!

De siste dagene har denne teorien min og leveregelen synket mer inn. Masken er rettet opp og kroppen får inn mer ren oksygen. Noe som er viktigere er at jeg lytter til kroppen og godtar at jeg er ikke perfekt og 100% på alle plan, jeg er blitt mer JENNY - og det er en bra ting. 


Min kjære uttrykte så fint i går;   
"Det er så deilig å se deg smile igjen"




Og det har jeg tenkt å gjøre mer fremover. Masken sitter bedre på, energien er ikke helt på topp (ennå),men smilet og humøret er bedre. Så jeg tviholder på masken og slipper ikke taket før jeg er helt klar.

Jeg har til og med fått flashbacks av en opplevelse jeg hadde i slutten av tenårene. I en liten landsby utenfor Nice, møtte jeg på en gammel mann på en scooter. Han smilte og var glad - sikkert på grunn av okysgentanken som var plassert i en sideveske. Han visste allerede da om oksygenmaskens hemmelighet.



"Kom ihåg att tanka för du åker i väg"









Jeg kan ikke tegne fly, så jeg måtte låne bilde fra;
http://www.getdomainvids.com/keyword/how%20to%20draw%20a%20cartoon%20airplane/

Kommentarer

  1. Veldig bra skrevet, Jenny! "Fly me to the moon"!!! ;))

    SvarSlett
  2. takk, Siri :-) du kommer deg ikke til månen om du ikke gjør en innsats selv :-)
    ha en herlig søndag i skisporene... en vakker dag har du meg som hale!

    SvarSlett
  3. Veldig bra teori! Det er noe vi må prøve å følge. :-)

    SvarSlett
  4. ja, jeg syns det er en ganske god teori hvorfor du ikke alltid får til det du vil, eller hvorfor du ikke makter alt.....

    Det har virkelig funket for meg å bruke denne en liten stund nå :-)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du tar deg tid til å lese.
Om du vil, må du gjerne skrive en kommentar til meg.
Jeg setter utrolig stor pris på innspill og tanker du har.
Du kan gjerne dele videre om du mener andre bør lese det jeg har skrevet

Populære innlegg