Min hjemmelagde lasagne



Hjemmelaget lasagne

I mitt barndomshjem byttes det endelig ut kjøkkenet til fordel for nye farger og nytt design.
Men på grunn av det trenger de av og til en middagsinvitasjon.
Så igår kjøpslo jeg litt - middag mot barnepass mens jeg lagde mat.
Og resultatet ble:
Kjøttsaus:
400g kjøttdeig
1 løk
2 gulrøtter
1 boks hermetiske grovhakket tomat
Hvitløk
Basilikum
Oregano
Meriam
Paprikapulver
Chillipulver
Cayennepulver
Salt&pepper

Ostesaus:
1 liter melk
3 ss smør
4 ss hvetemel
Salt&pepper
En god neve revet ost

Lasagneplater 
Mer revet ost

Her skal det lages to sauser samtidig. 
Jeg skriver først hvordan du lager kjøttsausen
Stek kjøttdeigen i en varmstekepanne, ha den over i en stor kjele.
Så bruner du løken og har over i samme kjele.
Hell over boksen med tomater, og tilsett krydder etterhvert.
Gulrøttene skreller du og enten rasper eller skjærer i skiver, legg det opp i kjelen,
Kan være lurt å la kjøttsausen stå å putre en liten stund (ca 20min) 
for da blir den ikke så fuktig.

Smelt smør i en annen kaserolle,
ha i melet 
( ha i såpass at det blir klumpete, du skal ikke se smøret annet enn ved fargen)
Hell i en liten slump melk og rør godt.
Når det er kokt inn i melblandingen har du i en ny slump.
Sånn gjør du til all melken er kokt inn.
La det stå å småkoke i ca 5minutter, 
da får du bort melsmaken, 
ha i salt og pepper
og tilslutt tar du i den revete osten.

Mens hvitsausen småkoker,
smører du en ildfastform godt med smør.

Når du skal helle over starter du med et lag ostesaus, 
legger så lasagneplater på.
Så legger du et kjøttsauslag og så et ostesauslag før nye plater.
Sånn fortsetter du til du har et par centimeter igjen til toppen av formen.
Så setter du den inn under aluminiumsfolie
 i en forvarmet ovn på 225´C i 20-30 minutter
etter den tiden tar du ut formen og legger ost på toppen
og setter den inn igjen i nye 20-30 minutter




Kos deg på kjøkkenet!






Kommentarer

  1. Mmmmmm! Nå fikk jeg vann i munnen!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk :-) den ble ikke verst :-)
      Gi den et forsøk!
      Det beste for oss som ikke klarer å stå hele tiden er ting som skal putre litt og steke lenge ;-) da kan vi sitte og se på mellom røringene.

      Og et lite tips er at det tar nesten like lang til å doble, så når klanen (familien min) var ferdig å spise var det mer enn nok igjen til gubben som kom hjem fra jobb.

      God middag!

      Slett

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du tar deg tid til å lese.
Om du vil, må du gjerne skrive en kommentar til meg.
Jeg setter utrolig stor pris på innspill og tanker du har.
Du kan gjerne dele videre om du mener andre bør lese det jeg har skrevet

Populære innlegg