Kråketær og andre aldringstegn

Hver morning er man nødt til å ta en kjapt blikk i speilet. Bare for å se om det ligger søvn i øyekroken, eller putestripene er veldig synlige? I samme øyeblikk blir man tvunget til å se over resten av ansiktet, i det man lukker opp øynene er man spent på om har nattet gjort mirakler eller mer skade? Har kråketærne blitt mindre? Har smilergropene fra nesen og ned trukket seg tilbake? Er posene under øynene magisk forsvunnet? De lyse hårene er blonde, er de ikke? Ser jeg ut som jeg gjorde da jeg var 25? Svarene er bestandig nei. Natten har ikke trukket tilbake aldringstegnene som er kommet for å bli.
mine kråketær og smårynker
har nok kommet for å bli
Vi jenter i min generasjon er "oppvokst" med damene i "Sex in the City" og deres utsagn om at tredve er det nye tjue og førti er det nye tredve. Men jeg er ikke helt enig! Jeg nærmer meg den øverste delen av tredvetallene og føler meg ikke som en tjue-noe-jente. Men jeg tror det har en litt mer historisk sammenheng, i en (kanskje to) generasjoner før min var det vanlig at de som var på min alder var godt gift, hadde fått de barna de skulle ha, jobbet eller var hjemme, var en "godt voksen" dame og levde det livet hun skulle ha. Tjueåringene på samme tiden var i livets startgrop, gjorde ferdig studiene, (hvis de hadde valgt å ta utdannelse), de fikk seg jobb, de lette etter sin livsledsager, fant den rette, startet familielivet med bryllup og graviditet ( ikke nødvendigvis i den rekkefølgen).
I dag er de litt omvendt.  Vi venter litt med studier, siden vi er så skolelei, så bytter vi gjerne studier, så får vi oss en jobb, bytter kanskje jobb, så finner vi ut at vi skulle gjerne likt å ha en å dele livet med og så går vi på jakt. Når jakten er over har vi nådd slutten av tjueårene, så giftemål og familieforøkning skjer ikke før tredveognoe. Og det er jo helt greit det, men vi ser litt eldre ut enn det vi kanskje føler oss.
I bladene vi konumerer er det bilder av vakre damer i alle aldre, noen yngre enn oss som presenterer hvordan vi egentlig skal se ut, noen på samme alder som uroer oss for hvordan vi egentlig ser ut og så har vi de som er litt eldre enn oss, men som ser freshere og ynger ut. Verden er full av skjønnheter å hige etter. Men det underbevistheten vår ikke er klar over når disse følelsene av utilstrekkelighet velter over oss, er at de fleste bildene er retusjert eller så har mange av disse kvinnene allerede utført behandliger eller gjort tiltak for at sannheten blir litt pyntet. Så husk det neste gang du blar i et magasin, du har ikke en photoshopekspert i speilet ditt som fikser på alle de små ujevnhetene eller fargenyansene dine!

Heldigvis finnes det noen blider hvor man finner  man ser på de voksen kjente damene ute i verden eller her hjemme på berget, så har mange noe til felles - de ser bra ut, selv om de har bikket 35.
Se på vakre Heidi Klum - hun er fem år eldre enn meg, har fire barn, har hatt en lang og innholdsrik modellkarriere, spilt inn noen filmer og er nå ganske suksessfull innen tvbransjen. Ser ut som en million dollar, og endelig en som ser naturlig ut. Det gjorde godt å komme over dette bildet, selv om jeg ikke vet hva hun betaler hudpleierne sine for, eller om hun har en annen mirakelkur oppi ermet.  

Tilbake hit på fjellet, Vibeke Klemetsen, tre år eldre enn meg, har to barn, jobber som yogainstruktør, blogger, modell, deleier i treningstøyfirma, konfransier, programleder på tv og har sikkert 100 baller i luften på en gang. Hun står fram og forteller at hun spiser/drikker den såkalte supermaten og man kan på bloggen hennes (http://vibekeklemetsen.wordpress.com/2013/01/17/okologisk-pa-dora/) se at hun spiser økologisk mat. Er det det som er trikset, eller noe mer som ligger bak?
Vibeke Klemetsen - vakker og får meg til å synes det er greit å se naturlig ut
Vi vet jo alle at naturen har sin gang og at visse ting bare MÅ skje. Men det betyr ikke at vi trenger være så fanstisk fornøyd med det som skjer naturlig.
Om vi vil (og har råd) kan vi alltid pynte litt på naturens dype spor. Det er jo en jungel av muligheter til innsprøytninger og operasjoner.

Inntil videre må jeg nok si at jeg er litt redd for hvordan resultatet vil bli på den andre siden, så jeg holdre meg til det naturlige. Men jeg skal ikke si at jeg en dag er fremmed for tanken om å prøve en mirakelkur eller to - må bare vinne i LOTTO først.

Nå skal jeg gå i speilet å titte litt etter om dagens utfordringer har gjort nye innhugg i ansiktets steintavle. Kanskje legge en ansiktsmaske eller to for å se om tesen:  "det som er hugget i stein er der for å bli" holder ord eller om jeg på enkel vis kan reversjere dagens nye aldringstegn.




Fortsatt fin søndag til deg...
Og ha en strålende uke!








bildet av Heidi Klum har jeg lånt fra:

bildet av Vibeke Klemetsen fant jeg på :

Kommentarer

  1. Du må ikke glemme genenes betydning. Spør du meg betyr de mest, deretter kommer kosthold (inkl røking) og til sist hudpleie.

    Og jeg tror vel at man blir mer misfornøyd enn fornøyd hvis man bruker mye tid på selvstudier foran speilet. Er det ikke slik, da, at man først og fremst ser sitt (psykologiske) speilbilde?

    (tusen takk for fine kommentarer på bloggen min, det settes pris på!)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du tar deg tid til å lese.
Om du vil, må du gjerne skrive en kommentar til meg.
Jeg setter utrolig stor pris på innspill og tanker du har.
Du kan gjerne dele videre om du mener andre bør lese det jeg har skrevet

Populære innlegg