nå skal det bli andre festboller

I går fikk vi hyggelig besøk (av noen som sa fra i god tid at de kom innom) og da tenkte jeg det ville være hyggelig å servere noe. Noe jeg viste ikke kom til å ta enorm lang tid, og som er vennlig mot meg (det vil si at den gir meg "pustepauser" innimellom bakingen.

Denne oppskriften kom jeg over et eller annet sted en eller annen gang en god stund tilbake i tid, men husker ikke hvor den dukket opp. Og til alle de som er glad i ESPA-bollene, så vil jeg bare si at disse tar mindre tid å lage enn det tar å kjøre til Espa (fra der jeg bor hvertfall), og de er MYE bedre, faktisk.

for å unngå rosinen i pølsa.
bruker jeg daimbiter
For å gjenta den ene tømreren som bygde ut leiligheten vår sa da jeg bakte boller og de fikk smake: " Dissa bollene var du heldig med, Jenny" Mitt svar var ganske enkelt: "Jeg var ikke heldig, de blir sånn hver gang" Og så het de FESTBOLLER i oppskriften jeg den gang fant et eller annet sted, og det blir fest hver gang jeg baker de. Og jeg PIMPER de ofte opp med enten sjokoladebiter, eller min hemlighet helt til ESPA stjal den, DAIMBITER. Jeg liker ikke rosiner, så jeg bruker nesten alt annet enn rosiner.




Nok pittpjatt, her er oppskrift og min fremgangsmåte.



verdens beste boller! 



Innhold

100g smør
1dl sukker
1ss vaniljesukker
1kn.odd salt (det betyr bittelitt)


3dl melk
1ts kardemomme
1pk gjær
2 egg
9dl hvetemel




Slik gjør du:

3dl melk
Ha dette i en kasserolle og sett over medium varme, husk det skal ikke koke bare bli lunkent.

100g smør 
1dl sukker
1ss vaniljesukker
1kn.odd salt (det betyr bittelitt)
Putt dette i en kjøkkenmaskin, om du ikke har må du røre en stund, for dette skal bli "hvitt" og luftig.

1ts kardemomme
Ha dette i smør og sukkerkremen.

1pk gjær
Løs opp gjærpakken i en liten skål/kopp

2 egg
Kjør/rør inn ett og ett egg, la de kjøres nok en gang til det blir luftig.

Hell litt av melken over gjæren og rør godt ut.

1l hvetemel
Ha i litt og litt mel, mens du sper på melk annenhver gang. (start med gjærblandingen)

La deigen heve minst en halv time, trill så bollene ut. Legg noen biter av det du vil ha i på benken og trill de inn i bollen. Det er best om det er et lag bolledeig utenfor, om ikke smelter godsakene bare bort og havner på bakepapiret.

Ofte så setter jeg deigen tidlig, triller bollene etter en stund og så pensler jeg de med vann og lar de heve LENGE (1-2 timer). Da blir de luftige, saftige og utrolig gode! (nytt triks: sett en kopp med vann nederst i oven når du setter ovne til varming, da får du fuktig og god luft mens de steker)

Stek bollene i 10min på 225`C

Lykke til !





Kommentarer

Populære innlegg